Efterårsfavoritter

Kommende folkeskolelærer

 

12179903_10154239674544186_637177703_n

12179133_10154239674549186_437724365_n

12180157_10154239674539186_627376395_n

Hej med jer søde læsere.

Jeg har været syg de sidste par dage og jeg har kedet mig helt vildt meget. Derfor tænkte jeg, at jeg ville benytte lejligheden til at lave et blogindlæg omkring hvilken slags lærerprofil jeg ønsker at tilegne mig som kommende lærer. Det kan muligvis være interessant for jer læsere at høre om mine fremtidige planer, men samtidig vil det måske også være en stor hjælp for mig selv at få det ned på skrift. Måske kan jeg blive helt afklaret med hvad jeg har lyst til, når jeg er færdiguddannet. Når jeg er færdig om ca. 2 år, har jeg nogle nøgleord som jeg med sikkerhed ved, at jeg vil prioritere højt og arbejde udfra, de kommer her;

  1. Positivt adfærdsmønster og positiv tilgang
  2. Fleksibilitet
  3. Stabilitet
  4. Struktur
  5. Konsekvent
  6. Kreativ tankegang
  7. Motion og bevægelse
  8. Høj faglighed
  9. Omstillingsparat
  10. Empati
  11. Tydelighed
  12. Gensidig respekt
  13. Sundhed
  14. Forældre-lærer samarbejde
  15. Relation
  16. Individuelle behov

Disse 16 punkter er nogle centrale nøgleord, som jeg ved, at jeg på bedste vis vil forsøge at arbejde ud fra. Det er utrolig vigtigt for mig, at jeg har et positivt adfærdsmønster og en positiv tilgang, da jeg ved at man simpelthen bare når længst og når sine mål bedst muligt, hvis man sørger for at have en positiv indstilling til alting. Fleksibilitet er super vigtigt, da man som lærer skal formå at være stabil på sin arbejdsplads, da eleverne har brug for en struktureret hverdag. Jeg har samtidig erfaret, at det at være konsekvent overfor sine elever, har en positiv effekt, da de ved, at de skal følge de klare retningslinjer, der gælder for alle. Den kreative tankegang har altid fascineret mig, da jeg har erfaret, at børn lærer bedst, hvis de har mulighed for, at kunne gøre brug af deres kreative univers. Motion og bevægelse er essentielt for at opnå optimal læring. Jeg mener at eleverne flere gange dagligt, skal ud og bevæge sig, for at få en masse fornyet energi. Den høje faglighed vægter jeg højt, da der stilles utrolig høje krav til børn i dag. Man skal som lærer i dag være omstillingsparat, da nye tiltag vil ske fra nu af og fremadrettet. Empati er for mig en yderst vigtig egenskab, da det er her man kommer tæt på hinanden og det er her man viser sine medmennesker nærvær og omsorg. Hvis ikke man viser tydelighed i sin undervisning, vil det skabe uro i klasserummet og det vil bestemt også svække elev-lærer-relationen. Den gensidige respekt spiller en afgørende rolle for, om der hersker en god stemning i klasserummet. Sundhed i skolen betyder, at børn får en bedre indlæringsevne og en god energi for dermed, at kunne tilegne sig ny viden. Forældre-lærer samarbejdet er en vigtig faktor for børns trivsel i skolen, da det er vigtigt at samarbejdet fungerer optimalt og at der er en generel god omgangstone. At have en relation til et barn, er super vigtigt, for at barnet føler sig tryg og har tiltro til én. Individuelle behov skal man i høj grad tage højde for, da der er mange børn i dag, som lærer bedst via forskellige undervisningsmetoder og mange børn har i dag forskellige diagnoser, som man dermed skal tilpasse sin undervisning ud fra. Dette kaldes også undervisningsdifferentiering.

Det blev til et lidt langt blogindlæg, men jeg håber at i kunne lide det? I hvert fald var det super rart at kunne få det hele ned på skrift, så jeg dermed føler mig en smule mere afklaret.

Love from me to you

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv et svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Efterårsfavoritter